Informacje ogólne:

Identyfikator 
Cien_wsrod_innych
Typ materiału 
Etiuda fabularna
Rok produkcji 
1969
Długość materiału 
00:05:48
Nośnik wyjściowy 
taśma 35mm
Kolor 
czarno-biały
Dźwięk 
niemy
Uwagi 

Prawa autorskie:

Właściciele:
PWSFTviT

Profil na Filmpolski.pl:

Cień wśród innych

Opisy:

Lewicowy konspirator staje się celem grupy zabójców, którzy dokonują serii zamachów na tle politycznym. Film niemy.

Sekwencje:

Sekwencja 1 Zbliżenie na kopertę, którą podnosi ukazana w półzbliżeniu długowłosa dziewczyna; ścianę za jej plecami pokrywają gazety, wycinki prasowe i mapy. Bohaterka wyjmuje z koperty pocztówkę, czyta ją i ze zmartwionym wyrazem twarzy patrzy w przestrzeń pozakadrową; kamera zniża się z powrotem na pokryty futrzastym materiałem blat, na którym leży pocztówka: wiadomość jest w języku francuskim i zawiera m.in. „pozdrowienia z Maroka” oraz hasło o „likwidacji wrogów politycznych”. Plan średni: zamyślony bohater pije piwo w pustym lokalu; ma fryzurę w stylu afro, a ubrany jest w marynarkę. Plan średni: bohater wychodzi przez oszklone drzwi z budynku; teraz ma na sobie płaszcz i beret. Po zamknięciu drzwi spogląda z zaniepokojeniem w lewo, poza przestrzeń kadrową. Półzbliżenie: protagonista idzie w lewo, wzdłuż fasady budynku, i mija dwóch szpiegów oraz gablotę sklepu z napisem „EPICERIE” (sklep spożywczy). Chwyta wtedy za beret i opuszcza głowę. Po chwili zatrzymuje się, zawraca i podchodzi do jednego ze szpiegów, palącego papierosa; ten, skonsternowany, rzuca niedopałek na ziemię i odchodzi w prawo. Plan pełny: człowiek w kapeluszu idzie wzdłuż ulicy w lewo na tle zaniedbanej ściany budynku; zza prawej krawędzi kadru, bliżej kamery, wyjeżdża samochód modelu SEAT 1500 i powoli za nim podąża. Półzbliżenie: zaniepokojony protagonista stoi pod gablotą z napisem. Plan ogólny: samochód cofa się z chodnika, odsłaniając ciało martwego człowieka opartego o ścianę obok dużej drewnianej bramy; jego kapelusz leży na ziemi, po lewej. Auto gwałtownie rusza w lewo i znika poza kadrem, pozostawiając za sobą pył; zza prawej krawędzi kadru wybiega protagonista, spogląda za autem i podchodzi do trupa. Zza lewej krawędzi kadru wychodzą szpiedzy. Jeden z nich, ponownie z papierosem, podchodzi do protagonisty, który wspomaga go zapalniczką; przesłaniają przy tym martwe ciało pod ścianą, w czasie gdy trzeci człowiek stoi w lewej części kadru. Plan pełny: śledzony przez kamerę protagonista idzie w prawo wzdłuż jasnej ściany, po której przebiega poziomo czarna linia. Po chwili okazuje się ona częścią znaku strzałki, skierowanej w prawo na afisz, obramowany i przymocowany do ściany czarną taśmą; mężczyzna zatrzymuje się przy nim. Plan średni: zwrócony plecami do kamery bohater stoi przed afiszem, na którym widnieje obrazek zaciśniętej pięści; poniżej znajdują się kolejno większy napis: „le cinéma s’insurge” oraz mniejszy: „états généraux du cinéma”. Uśmiechnięty mężczyzna odwraca się w prawo, dotyka beretu i idzie dalej, mijając jednego ze szpiegów opartego o ścianę. Plan średni: mężczyzna korzysta z telefonu w budce telefonicznej; jego twarz przesłania naniesiony na szybę symbol czarnej słuchawki telefonu; w lewej części kadru widać fragment tłocznej ulicy; po chwili bohater odkłada słuchawkę i chowa czarny portfel do wewnętrznej kieszeni płaszcza. Plan średni, panoramowanie w lewo: grupa ludzi znajduje się w pomieszczeniu za szybą; jedna z postaci wstaje z krzesła i dołącza do człowieka, który energicznie gestykuluje i mówi do stojącego mikrofonu. Plan pełny, najazd kamery do półzbliżenia: na drugim planie widać ludzi z poprzedniego ujęcia, znajdujących się za szybą lokalu; na pierwszym planie stoi obserwująca ich grupa ludzi. Na jej tyłach stoi dwójka szpiegów. Obaj czytają na stojąco gazetę; najazd kamery uwidacznia tytuł artykułu: „L’IDIOT INTERNATIONAL”. Jeden z agentów stoi za znajdującym się w grupie protagonistą, który ostrożnie się odwraca. Wnętrze mieszkania: długowłosa kobieta podaje zabawkę małemu dziecku leżącemu na łóżku, po czym przechodzi w prawo wzdłuż ściany obklejonej prasą i portretami: znajdują się wśród nich duże wizerunku Che Guevary i Ho Chi Minha. Kobieta podnosi pocztówkę z mebla, przechodzi w lewo przez pokój i podaje ją protagoniście, który stoi przy regale z książkami; bohater idzie w lewo i siada przy stoliku z lampą i rozrzuconymi papierami, po czym przystępuje do czytania pocztówki. Ściana, do której przytwierdzone są portret człowieka w garniturze (w lewej części kadru) oraz trzy fajki i woreczek (w prawej części). Kamera obraca się w lewo ku nachylonemu protagoniście, który stoi przed ścianą pokrytą prasą i patrzy w prawo poza kadr. Mężczyzna odwraca się i odchodzi, stając za regałem z książkami, na której znajduje się m.in. wyeksponowana pozycja D'une Algérie à l'autre Alaina Jacoba. Noc: młodzieniec pali papierosa na dworze. Z czterech stron zachodzą go mężczyźni; trzej ubrani są jak kombatanci, mają na sobie marynarkę we wzór kratki. Ściana z fajkami i portretem, następnie obrót kamery w lewo, na wycinki prasowe i wizerunki rewolucjonistów; na koniec: na bohatera siedzącego na łóżku i podpierającego głowę ręką. Plan amerykański, ulica, noc: mężczyzna w kratkowanej marynarce idzie wzdłuż ściany, na której widnieje napis „A BAS LA FLICAILLE”. Z wąskiego przedsionka wychodzi młodzieniec, chwyta go za marynarkę i zadaje cios nożem. Mężczyzna osuwa się na ziemię, a młodzieniec odrzuca nóż i odchodzi. Plan pełny: lokal z początku filmu; protagonista podchodzi do stolika, rzuca beret na krzesło i siada. Oprócz niego w pomieszczeniu znajduje się jeszcze jeden człowiek w blond afro i okularach, palący fajkę. Półzbliżenie na protagonistę. Wnętrze mieszkania: na pierwszym planie, w prawej części kadru, nieostra i zwrócona twarzą w kierunku kamery kobieta opiera się o drzwi; na drugim planie, w lewej części, protagonista rozbiera się po wejściu do mieszkania. Kobieta wydaje się zaniepokojona; bohater zrównuje się z nią i przystaje, po czym oboje spoglądają na siebie. Bohater wychodzi poza kadr, a kamera przesuwa się w prawo, ujawniając stojącego po prawej stronie kobiety szpiega. Przed postaciami przechodzi rozmyta postać. Człowiek widoczny od klatki piersiowej w dół bawi się pistoletem, stojąc obok plakatu z wizerunkiem Ho Chi Minha i napisem: „LA MORT N’EST PAS VRAIE QUAND L’OUVRE DE LA VIE A ETE BIEN ACCOMPLIE”. Widoczna od szyi w dół postać z pistoletem siłą usadawia otumanionego protagonistę, który ma podbite oko i ciemną smugę na policzku, a następnie przystawia mu broń do głowy; tło: regał z książkami. Jeden ze szpiegów przytrzymuje kobietę i zakrywa jej usta dłonią; drugi szpieg stoi na dalszym planie, oparty o ścianę z afiszami i prasą. Niewidoczna postać zmienia uchwyt na pistolecie, chwytając go za lufę i unosząc do góry, jakby przymierzała się do uderzenia; otępiały protagonista nie reaguje. Szpieg dalej przytrzymuje szarpiącą się kobietę, lecz ta nagle się uspokaja; mężczyzna zdejmuje jej dłoń z ust.

Słowa kluczowe:

  • ALGIERIA

  • GUEVARA, CHE (1928-1967)

  • KOMUNIZM

  • LEWICA

  • MAROKO

  • MINH, HO CHI (1890-1969)

  • NÓŻ

  • PARTYZANT

  • PISTOLET

  • REWOLUCJA

  • REWOLUCJONISTA

  • SZPIEG

  • WALKA WYZWOLEŃCZA

  • ZABÓJSTWO POLITYCZNE

  • ZDRADA

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję pliki cookies z tej strony
x