Informacje ogólne:

Identyfikator 
Dziewczyna_z_wiatrem
Typ materiału 
Etiuda fabularna
Rok produkcji 
1969
Długość materiału 
00:13:39
Nośnik wyjściowy 
taśma 35mm
Kolor 
czarno-biały
Dźwięk 
udźwiękowiony
Uwagi 

Prawa autorskie:

Właściciele:
PWSFTviT

Profil na Filmpolski.pl:

Dziewczyna z wiatrem

Opisy:

Mężczyzna odwozi dziewczynę na krótki pobyt w sopockiej willi z ogrodem. Sam dyryguje orkiestrą wykonującą muzykę Ludwiga van Beethovena. W oczekiwaniu na jego powrót dziewczyna korzysta z uroków nadmorskiego miasta. Film czarno-biały.

Twórcy:

  • Obsada aktorska (Andrzej Szalawski)

  • Obsada aktorska (Małgorzata Białkowska)

  • Reżyseria (Mirosław Araszewski)

  • Zdjęcia (Mirosław Araszewski)

Sekwencje:

Sekwencja 2 Plan pełny z żabiej perspektywy: sopockie molo z idącymi w kierunku kamery przechodniami oraz bohaterką graną przez Białkowską, podskubującą trzymaną w ręku bagietkę. Półzbliżenie na jedzącą dziewczynę z delikatnym wiatrem we włosach. Punkt widzenia bohaterki: na pierwszym planie tył białych ławek z siedzącymi na nich osobami, dalej przechodnie na ulicy; kamera podąża za postacią starszego brodatego mężczyzny w stroju transwestyty i z czarną parasolką. Plan pełny: dziewczyna z bagietką wychodzi przez furtkę w kierunku kamery. Na murze po prawej stronie pokaźny billboard z ludzkim okiem; na jego tle kobieta widziana od tyłu, zmierzająca do furtki. Scenka uliczna: starsi panowie siedzą zgromadzeni; ponad nimi góruje postać charakterystycznej starszej pani w chuście na głowie – kamera podąża za nią. Plan pełny: bohaterka siedzi przy stoliku kawiarnianym na dworze, popija zimny napój; na stole jedynie serwetnik, wokół puste krzesła. Zbliżenie na dziewczynę, która wstaje, odwraca się, stawia szklankę na wysokim murze i wygląda na to, co za nim. Plan ogólny: ulica, w centrum budka telefoniczna z panią w środku, obok drzewo, w tle przystanek, przechodnie. Plan średni: dziewczyna idzie w prawą stronę kadru; jazda kamery w prawo. Bohaterka wchodzi do budki telefonicznej. Półzbliżenie zza jej pleców na automat telefoniczny. Dziewczyna, trzymając słuchawkę, wrzuca monetę i wykręca numer na tarczy – czeka. Po chwili rozgląda się zrezygnowana, odwiesza słuchawkę i wyjmuje niewykorzystane pieniądze, wychodzi z budki. Przechodnie, starszy pan w białej koszuli na pierwszym planie. Bohaterka podchodzi do budki z lodami i kupuje porcję, po czym zajada się włoskim deserem w wafelku, idąc przed siebie. Tłum letnich spacerowiczów. Półzbliżenie na dziewczynę, która wącha niewielki bukiecik kwiatów i rozgląda się wokół. Na balkonie, w słońcu, starsza pani z przymrużonymi oczyma delektuje się wsuwanymi kolejno do ust kulkami winogron. Ostrość na gałązki drzewa, z których opadła już część liści; w tle słychać odgłos zegarowego kurantu. Zmiana ostrości na przeświecającą za nimi tarczę zegara miejskiego, wskazującego kwadrans po piątej. Prześwit zachodzącego słońca zza gałęzi krzewu, na moment zarys sylwetki dziewczyny, która pojawia się i znika. Sygnał pociągu. Wagony pasażerskie przemykają z lewej strony kadru, w tle kamienice i górujący nad jednym z budynków słup energetyczny. Na pierwszym planie przechodnie. Kiedy pociąg znika z kadru, na krótką chwilę odsłania się nastawnia z napisem: „SOPOT”. Zbliżenie na urządzenie kolejowe ze świecącymi na zmianę żarówkami kontrolnymi lub sygnalizacyjnymi. W tle cichnące gwizdy pociągu.
Sekwencja 4 Czarna plansza z białym napisem w prawym górnym rogu: „16 WRZEŚNIA”. Plan pełny. W tle morze, plaża, a na niej na drewnianych słupach rozwieszone sieci rybackie. Pomiędzy nimi, w centrum kadru siedzi bohaterka wpatrzona w jeden punkt. Po chwili wstaje i rusza przed siebie. W tle świszczy wiatr. Zmiana ustawienia kamery, w stronę lądu, ujęcie zza sieci. Dziewczyna idzie w kierunku kamery, omijając sieci, podchodzi do jednej z nich i patrzy przed siebie. Powiewające na wietrze czarne chorągiewki. Plan pełny, niski kąt kamery. Dziewczyna spaceruje wzdłuż plaży, pomiędzy rzędami słupów, zmierzając w stronę kamery. Plan średni. Bohaterka idzie przed siebie, wzdłuż sieci, której dotyka i zza której jest widoczna. Białe i czarne strzępki materiału na prowizorycznych masztach wystają z łódki przy brzegu morza. Dziewczyna rozciąga między palcami oka sieci, po czym rozgląda się, odwraca i biegnie w kierunku morza. Plan ogólny, niski kąt kamery. Na pierwszym planie wyrzucone na brzeg glony, w oddali, na tle morza, bohaterka idzie wzdłuż linii brzegowej, znika z lewej strony kadru. Ujęcie z osi przeciwnej, od strony morza, z lotu ptaka. Dziewczyna idzie wzdłuż brzegu, przystaje. Krzyk mew; ptaki, które kołują nad wodą, naprzemiennie z ujęciami zza pleców bohaterki, rzucającej im kawałki chleba. Plan ogólny. Dziewczyna dokarmia ptaki w miejscu, gdzie szeroka struga wpada do morza. Mewy cichną.
Sekwencja 5 Czarna plansza z białym napisem w prawym górnym rogu: „17 WRZEŚNIA”. Plan ogólny. Pusta asfaltowa aleja obsadzona gęsto drzewami. Willa z ogrodem. Off: koncert g-moll na flet, obój, wiolonczelę, fagot i basso continuo: II. largo Antonio Vivaldiego. Półzbliżenie na zadumaną bohaterkę siedzącą przy stole z twarzą złożoną na ramionach, tuż przy niej pojedyncze jabłko. Blat pokryty obrusem rozświetla lampka z ozdobnym abażurem, rzucając blask na dziewczynę. Obok, w cieniu leżą pozostałe jabłka i kwiaty w wazonie. Z tyłu pokaźne okna i otwarte drzwi balkonowe wychodzące na ogród. Po chwili bohaterka wstaje i wychodzi na balkon, odsunąwszy firanę. Plan średni. Dziewczyna na balkonie, siada w wiklinowym fotelu; rzuca smutne spojrzenia wokół. Za jej plecami pelargonie, obok kolejny stolik z owocami i kwiatami w wazonie. Detal na mokre, gnijące jabłka. Plan średni. Starsza pani w ciemnym ubraniu siedzi na balkonie (w wiklinowym fotelu) i patrzy wprost w kamerę, głaszcząc kudłatego czarnego psa, który siedzi jej na kolanach. Plan pełny. Na pierwszym planie jabłka, dalej dziewczyna, która spogląda na nie i sięga po jedno z nich, wgryza się w owoc; na ostatnim planie staruszka. Ujęcie z góry, na bohaterkę z jabłkiem; kamera podąża za dziewczyną, która wstaje, podchodzi do barierki balkonu tuż przy staruszce i wygląda przed siebie. Kontrujęcie koron lip z powiewającymi na wietrze liśćmi. Powtórne ujęcie willi z ogrodem. Plan średni, zza pleców bohaterki, która patrzy na ulicę; przed nią piętrzą się pasma zieleni. Zbliżenie na twarz staruszki o smutnym spojrzeniu skierowanym do kamery. Korony drzew szarpane wiatrem. Zbliżenie na tył głowy dziewczyny, kamera okrąża bohaterkę, odsłaniając jej zasmucony profil. Zbliżenie na staruszkę chwytającą się za głowę. Plan ogólny, z lotu ptaka. Na pierwszym planie balkonowe pelargonie, poniżej ogród, który przemierza dziewczyna, od prawej do lewej strony kadru. Plan amerykański. Dziewczyna przygląda się rosnącym w ogrodzie roślinom. Detal: kwiat o jasnych płatkach – floks wiechowaty; jazda kamery w dół, na łodygę z podłużnymi, podziurawionymi liśćmi. Zbliżenie na bohaterkę pośród gałęzi drzew, przypatrującą się im i dotykającą ich listków – podobnie podłużnych, ale postrzępionych. Seria detali liści. Półzbliżenie na dziewczynę wyłaniającą się spomiędzy gałęzi, które muskają jej usta, po czym bohaterka ociera wargi wierzchem dłoni. Krótkie ujęcie transwestyty w ciemnej długiej spódnicy, idącego po ulicy pośród obserwujących go przechodniów. Zbliżenie na bohaterkę, która zakłada golf przez głowę. Plan pełny. Dziewczyna w golfie bez rękawów i z torebką przechodzi obok zaparkowanych aut (Syrenki, Wartburga, Garbusa). Zbliżenie na posmutniałą twarz bohaterki, wpatrzonej w jeden punkt. Ujęcie z lotu ptaka na dziewczynę idącą wzdłuż brzegu morza, w tle szum fal. Powtórne zbliżenie na posmutniałą bohaterkę, która bawi się kosmykami swoich włosów. Przebitka na dziewczynę dokarmiającą mewy nad morzem, w tle odgłosy ptaków. Zbliżenie na twarz dziewczyny smutno wpatrzonej w obiektyw. Powtórne ujęcie pustej alei. Ujęcie z wnętrza samochodu, zza pleców kierowcy, którego odbicie widać w lusterku wstecznym. Mężczyzna zatrzymuje pojazd i wysiada. Zmiana muzyki na jazzową, z początku filmu. Bohater idzie z otwartymi ramionami w kierunku wychodzącej mu naprzeciw dziewczyny, obejmuje ją, unosi i wirują razem w powitalnym uścisku.

Słowa kluczowe:

  • ALEJA

  • BEETHOVEN, VAN LUDWIG (1970-1827)

  • BUDKA TELEFONICZNA

  • DRZEWA

  • DYRYGENT

  • DZIEWCZYNA

  • FLOKS (KWIAT)

  • JABŁKO

  • JAZZ

  • LIPA

  • LODY

  • MEWY

  • MOLO

  • MORZE

  • MUZYKA

  • NASTAWNIA

  • OGRÓD

  • ORKIESTRA

  • PARA

  • PELARGONIA

  • PIES

  • POCIĄG

  • SCHIFRIN, LALO (1932-2025)

  • SIEĆ RYBACKA

  • SOPOT

  • STARUSZKA

  • TRANWESTYTA

  • VIVALDI, ANTONIO (1678-1741)

  • WIATR

  • WILLA

  • WINOGRONA

  • WŁOSY

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję pliki cookies z tej strony
x