Informacje ogólne:

Identyfikator 
Kochankowie
Typ materiału 
Etiuda fabularna
Rok produkcji 
1966
Długość materiału 
00:13:02
Nośnik wyjściowy 
taśma 35mm
Kolor 
czarno-biały
Dźwięk 
niemy
Uwagi 

Prawa autorskie:

Właściciele:
PWSFTviT

Profil na Filmpolski.pl:

Kochankowie

Opisy:

Mężczyzna przyprowadza do mieszkania młodszą kochankę, spotkaną na bankiecie. Na miejscu dochodzi do konfliktu między nim a synem. Film pozbawiony dźwięku.

Sekwencje:

Sekwencja 1 Plan pełny: dwaj mężczyźni w garniturach i kobieta w białej sukience wychodzą na dwór z sali, w której odbywa się bankiet; z przodu idzie pierwszy mężczyzna, trzymający gąsior w wiklinie i dwa kieliszki, za nim krótkowłosa kobieta zakładająca kolczyki, a z tyłu kroczy drugi mężczyzna, z kieliszkiem i papierosem w ustach. Postacie ustawiają się w planie średnim: pierwszy mężczyzna nalewa alkohol z gąsiora, kobieta przemawia, drugi mężczyzna wypuszcza papierosa z ust i całuje kobietę w odkryte ramię. Pierwszy mężczyzna spogląda w lewo, a następnie idzie w tym kierunku, śledzony przez kamerę. Plan średni: bohater zatrzymuje się przed starszym mężczyzną (który siedzi na zdobionym krześle) i przemawia do niego z kieliszkiem w dłoni. Starszy mężczyzna w odpowiedzi kręci głową, zaś jego rozmówca odwraca się w prawo. Plan średni: drugi mężczyzna trzyma siedząca kobietę za nogi i okręca ją wokół jej własnej osi; uśmiechnięta kobieta po chwili wstaje. Z lewej wychodzi pierwszy mężczyzna z gąsiorem, a z prawej drugi mężczyzna; cała trójka wchodzi z powrotem do sali, mijając przy drzwiach kobietę w bufiastej fryzurze, która zatrzymuje się i ogląda spód szpilki; za szybą w tle widać ludzi bawiących się na bankiecie. Plan średni: stary mężczyzna na krześle pali papierosa; znajdująca się na drugim planie kobieta w bufiastej fryzurze podchodzi do niego i zabiera mu papierosa. Bohaterowie rozmawiają, by po chwili wspólnie przejść do sali bankietowej; w drzwiach mijają mężczyznę niosącego omdlałą kobietę. Sala bankietowa: kobieta w blond włosach zstępuje ze schodów, na których siedzi mężczyzna w okularach. Kobieta w bufiastej fryzurze i starszy mężczyzna wchodzą w kadr od prawej strony; bohater wychodzi z kadru, a bohaterka wita się gestem z mężczyzną na schodach; następnie podąża w lewo i w głąb kadru, śledzona przez kamerę. Podchodzi do niej błądzący mężczyzna z białą chustą nałożoną na twarz; niezadowolona bohaterka unika jego uścisku. Następnie do kobiety zbliża się starszy mężczyzna z dwoma pełnymi kieliszkami; oboje stają przy poręczy schodów, za którymi siedzi człowiek w okularach. Gdy para rozmawia, po ich lewej pojawia się mężczyzna z chustą na głowie, który opiera się o poręcz; bohaterka przegląda się w kieszonkowym lusterku. Półzbliżenie na inną kobietę. Plan średni: siedząca blondynka ciągnie za włosy człowieka, który zasnął na jej udzie. Plan średni: widoczny zza słupków poręczy mężczyzna siedzi na schodach i przeciera okulary; mijają go dwie postaci wchodzące do góry. Ruch kamery w lewo, do zbliżenia na trące się ręce starszego mężczyzny.
Sekwencja 2 W początkowo czarnym kadrze rozświetla się zarys przeszklonych drzwi w prawej części kadru; widoczne są sylwetki bohaterów przechodzących przez drzwi. Po chwili starszy mężczyzna włącza światło na korytarzu, widocznym zza poręczy klatki schodowej na pierwszym planie; bohaterowie ustawiają się przy windzie na drugim planie i wchodzą do niej. Ruch kamery w górę za windą wjeżdżającą na piętro: bohaterowie wychodzą; kobieta zmierza w prawo, lecz mężczyzna gestem kieruje ją w lewo; oboje wychodzą z kadru w tym kierunku. Niski klucz oświetlenia: w lewej części kadru znajduje się mocno zaciemnione lustro, a w prawej dużych rozmiarów fotografia, przedstawiająca brzezinę. Zostaje zapalone światło. Bohaterowie wchodzą w kadr od prawej strony; kobieta zatrzymuje się przed lustrem, a mężczyzna opuszcza kadr i – widoczny w lustrze – przechodzi do zaciemnionej części pokoju; zapala światło, rozświetlając przestrzeń odbijającą się w lustrze. Kobieta odchodzi od lustra w prawo i staje przed fotografią, a widoczny w lustrze mężczyzna rozkłada łóżko. Bohaterka wychodzi z kadru i – co widoczne jest w odbiciu – podchodzi do bohatera. Plan średni: bohaterowie siadają na łóżku pod wielkoformatową fotografią brzeziny; mężczyzna wskazuje na znajdujący się po ich prawej rysunek konia, następnie poprawia krawat i ujmuje kobiecą dłoń, którą unosi do ust. Kobieta wymawia się i opuszcza dłoń, a bohater ponownie poprawia krawat, powstaje i wychodzi z kadru. Bohaterka rzuca torebeczkę na łóżko, wstaje i idzie w lewo ku fotelowi, na którym siada i opiera nogi o stół; następnie zdejmuje prawą szpilkę przy pomocy drugiej stopy. Po chwili znowu wstaje i wychodzi z kadru. Zbliżenie: znajdujący się w kuchni bohater gwiżdże, potem ściąga dwie filiżanki z półki na drugim planie, chwyta za szklaną butelkę, by na koniec zabrać z półki jeszcze szklankę. Bohaterka przechadza się po salonie: wkłada do ust cukierek, pozbywa się papierka przez otwarte okno, unosi okładkę gazety leżącej na biurku, przewraca palcem stojącą na regale figurkę w stylu modernistycznym, chwyta za syfon na naboje , który napełnia swoją szklankę, i podlewa roślinę, a na koniec ściąga z wysokiej półki numer czasopisma „Film und Frau”. Zza zamkniętych drzwi wychodzi młody chłopak w piżamie, który przechodzi w lewo i staje przed kobietą przeglądającą gazetę. Bohaterka ogląda chłopaka i przemawia, a ten idzie dalej w lewo i wchodzi do kuchni, w której starszy mężczyzna pije ze szklanej butelki. Plan średni: chłopak podchodzi do półki z naczyniami, trącając pijącego mężczyznę, który się odwraca. Chłopak nabiera łyżeczką produktu z półki i zjada go. Bohaterowie rozmawiają. Mężczyzna stawia na blacie pudełko ciasteczek; chłopak wyciąga jedno ciastko i zjada je. Ruch kamery w lewo: kobieta wchodzi do kuchni, a chłopak wychodzi. Plan amerykański, kamera zza drzwi do kuchni: mężczyzna ściąga z półki naczynia, a kobieta przeciera dłonią jego marynarkę. Bohaterowie rozmawiają. Po chwili bohaterka podnosi z blatu łyżeczkę pozostawioną przez chłopaka i wkłada ją do ust, po czym prowokacyjnie ciągnie starszego mężczyznę za ucho. Plan amerykański: widoczny zza półotwartych, dwuskrzydłowych drzwi chłopak wkłada białą koszulę w spodnie i zakłada marynarkę. Półzbliżenie: kobieta podchodzi do półki, a mężczyzna zbliża się do niej od tyłu z imbrykiem w ręce i pochyla się, by ją pocałować; w tym momencie do kuchni wchodzi chłopak, a skonsternowany mężczyzna odsuwa się od kobiety. Bohaterka wychodzi z kadru, zaś mężczyzna podchodzi do chłopaka i wypycha go z kuchni. Obaj bohaterowie idą do salonu: mężczyzna wychodzi z kadru, a ujęty w półzbliżeniu chłopak mówi; w międzyczasie pije z ciśnieniowej konewki i poprawia krawat, przeglądając się w lustrze umieszczonym między półkami na regale. Plan średni: siedzący na fotelu mężczyzna mówi. Półzbliżenie: chłopak odwraca się od lustra i również mówi. Półzbliżenie (z zaburzeniem osi ujęcia): starszy mężczyzna przemawia. Kobieta wchodzi do salonu z tacą, na której znajdują się filiżanki i imbryk, a następnie kładzie ją na stoliku; chłopak przeskakuje przez stolik i siada na łóżku, a kobieta siada na oparciu fotela obok mężczyzny, który całuje ją w dłoń. Chłopak przekazuje filiżankę dla kobiety, następną zaś kładzie przed sobą; starszy mężczyzna spogląda na niego z obrażonym wzrokiem, czekając na swoją filiżankę. Chłopak dodaje łyżeczkę cukru do swojego napoju, a następnie, na prośbę mężczyzny, wsypuje trzy łyżeczki do jego filiżanki. Zbliżenie na chłopaka. Kobieta bierze papierosa od mężczyzny, który następnie zapala go zapałką. Zbliżenie na chłopaka. Półzbliżenie: chłopak bawi się zapałką włożoną w usta; kobieta podchodzi do niego, wkłada mu papierosa do ust, poprawia krawat i przeczesuje jego włosy dłonią. Na drugim planie siedzi nieostry mężczyzna. Kobieta siada obok chłopaka, a następnie gładzi dłoń siedzącego za nią mężczyzny. Mężczyzna i chłopak spoglądają na zegarki. Półzbliżenie: kobieta mówi, a siedzący obok niej chłopak pali papierosa; po chwili bohaterka powstaje. Plan średni: mężczyźni również wstają; chłopak i kobieta mówią, a następnie wychodzą z kadru w lewo; w tym czasie mężczyzna milczy, następnie odwraca się. Odbicie w lustrze ustawionym między półkami: mężczyzna podchodzi do otwartego okna, trzymając w ręku figurkę, którą wcześniej przewróciła kobieta; spogląda na zewnątrz, następnie podchodzi do regału, ustawia figurkę i poprawia leżącą gazetę; na koniec wychodzi z kadru. Plan amerykański: chłopak wchodzi od prawej strony na korytarz z lustrem i fotografią brzeziny; przegląda się w lustrze i poprawia krawat, a następnie przechodzi bliżej kamery, do planu średniego, i spogląda na portretową fotografię starszego mężczyzny, zawieszoną na ścianie na planie pierwszym; przykłada do niej rękę. Zbliżenie na mówiącego mężczyznę. Chłopak odwraca się od fotografii. Półzbliżenie: chłopak przechodzi w lewo przed fototapetą z brzeziną, poprawiając krawat. Półzbliżenie: starszy mężczyzna siedzi bokiem do kamery; na drugi plan wchodzi chłopak i siada przy oknie, za którym widać rozmytą panoramę miasta za dnia. Bohaterowie rozmawiają. Po chwili starszy mężczyzna gwałtownie wstaje; niedługo później kadr opuszcza także chłopak. Ujęcie trwa jeszcze chwilę: za oknem widać ruch drogowy samochodów i przejeżdżający tramwaj.

Słowa kluczowe:

  • ALKOHOL

  • BANKIET

  • FOTOGRAFIA

  • INTELEKTUALISTA

  • ROMANS

  • RÓŻNICA WIEKU

  • RZEŹBA

  • ZAZDROŚĆ

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję pliki cookies z tej strony
x