Informacje ogólne:

Identyfikator 
Powrot_na_baluty
Typ materiału 
Etiuda fabularna
Rok produkcji 
1957
Długość materiału 
00:35:32
Nośnik wyjściowy 
taśma 35mm
Kolor 
czarno-biały
Dźwięk 
udźwiękowiony
Uwagi 

Prawa autorskie:

Właściciele:
PWSFTviT

Profil na Filmpolski.pl:

Powrót na Bałuty

Opisy:

Historia Sławka, chłopaka z ubogiej wielodzietnej rodziny z łódzkich Bałut, który ucieka z domu z powodu agresji ojca-alkoholika. Za namową starszego kolegi bierze udział w kradzieży, co kończy się dla niego rozprawą w sądzie. Etiuda fabularna nawiązująca do „czarnej serii” polskiego filmu dokumentalnego

Sekwencje:

SEKWENCJA 1 Bałuty. Pięciu chłopców włóczy się po pagórkach. W oddali widoczne budynki i komin fabryczny. Grupa mija kilka kóz oraz osoby leżące na trawie. Napisy: POWRÓT NA BAŁUTY scenariusz ANNA SOKOŁOWSKA, JACEK KORCELLI reżyseria ANNA SOKOŁOWSKA zdjęcia JACEK KORCELLI asystenci URSZULA ORCZYKOWSKA, MAREK NOWICKI produkcja PWSF - 1956/57 Dołącza do nich trzech innych chłopców i zaczynają grać z nimi w karty. Najstarszy, z papierosem w ustach, zachęca Sławka do podbicia stawki. Od strony miasta nadbiega mała dziewczynka. Głośno woła Sławka i mówi mu, aby przyszedł do domu, gdzie właśnie zjawiła się milicja. Sławek zostawia kolegów ze starszymi chłopakami, którzy palą i piją wino. Grupa spogląda przez chwilę w stronę Sławka, po czym wraca do gry. Sławek biegnie brukowaną ulicą, mija przechodniów. Przystaje, gdy słyszy krzyki ojca. Patrzy, jak milicjanci wyprowadzają ojca z kamienicy. Mieszkańcy okolicy przyglądają się zajściu. Sławek, zachowując dystans, podąża za funkcjonariuszami i ojcem, który siłą zostaje umieszczony w milicyjnym wozie. Po chwili Sławek, obserwowany przez gapiów, zawraca w kierunku domu. Oboje z młodszą siostrą wbiegają po schodach i wchodzą do maleńkiego, pełnego rozwieszonego prania mieszkania, w którym znajduje się reszta rodzeństwa oraz ich matka. Kobieta siedzi w milczeniu, wpatrując się w podłogę. Zakrywa twarz dłonią. Pierze na tarce. Wreszcie gani Sławka za wałęsanie się. Chłopak broni się i podkreśla, że nigdy nie bierze od niej pieniędzy - sam zdobywa je dzięki grze.
SEKWENCJA 3 Mieszkanie. Noc. Domownicy śpią – matka na jednym łóżku, Sławek na podłodze, pozostałe dzieci w drugim łóżku. Rozlega się pukanie. Z zewnątrz dobiega głos ojca Sławka. Słychać płacz niemowlęcia. Matka budzi śpiącego Sławka. Wstaje, nakłada podomkę, podchodzi do drzwi i włącza światło, ale nie otwiera. Ojciec niecierpliwi się, wyzywa kobietę od „starej cholery”. Sławek wkłada golf, jego siostra się budzi, matka wciąż wpatruje się w drzwi. Kiedy Sławek staje za nią, odwraca się do niego na chwilę, po czym przekręca klucz w zamku i przesuwa zasuwę. Mężczyzna wchodzi do środka, wyciąga z ust papierosa i ciska nim w stronę kuchenki. Bierze filiżankę i pije wodę. Uśmiechnięty siada na podłodze w miejscu, w którym spał wcześniej Sławek, ściąga szalik i pijackim głosem pyta wpatrzone w niego młodsze dzieci, dlaczego nic nie mówią. Matka i Sławek wciąż stoją blisko siebie i obserwują go. Ojciec chce, aby dzieci powiedziały mu „dzień dobry” i dały buzi. Nie reagują. Sięga więc do kieszeni i daje córce cukierka. Matka każe wracać jej na miejsce. Mężczyzna wstaje, zbliża się do żony i popycha ją na podłogę. Sławek krzyczy, aby ją zostawił. Ojciec karci go, chłopak robi krok do tyłu, zostaje spoliczkowany. Sławek dotyka twarzy i odsuwa się na bok. Znów rozlega się płacz niemowlęcia. Ojciec goni syna do drzwi. Chłopak zbiega po schodach, mężczyzna zatrzymuje się przy balustradzie.
SEKWENCJA 4 Plener. Sławek idzie wzdłuż drewnianego płotu. Podbiega do niego młodsza siostra i namawia do powrotu do domu i podaje mu pół kromki chleba. Brat odpowiada, że nie wraca. Zza rogu nadchodzą koledzy Sławka. Starszy chłopak - Kicha - każe pozostałym zaczekać, wita się z nim i mówi, że szuka go od rana, bo ma do niego ważny interes, który omówią wieczorem. Sławek wyjaśnia, że uciekł z domu i nie ma gdzie spać. Kicha nazywa go „gierojem” i ponaglany przez kolegów, wraca do nich. Przed odejściem przypomina Sławkowi, aby ten spotkał się z nim wieczorem. Sławek i jego siostra patrzą w stronę odchodzących chłopców. Noc. Kicha powtarza Sławkowi, że ma się zjawić następnego dnia o dziesiątej na Bałuckim Rynku. Ten pyta, co ze spaniem, kolega mówi mu jednak, że w jego domu nie ma dla niego miejsca. Kicha każe Sławkowi wyjść na podwórko i czekać, bo wewnątrz budynku wciąż kręcą się ludzie, a kiedy Sałata wyjdzie, ma „skikać pod budę”. Sławek prosi kolegę, aby przyniósł mu z domu coś do jedzenia. Kicha zgadza się spróbować i przypomina mu, aby jutro nie nawalił. Sławek przebiega w deszczu przez podwórko, na którym znajduje się duża pompa, i chowa się pod sąsiednim daszkiem. Zza węgła nadjeżdża jednokonna dorożka. Woźnica zatrzymuje konia i odkłada bat, po czym oddala się. Chłopak wskakuje do niej szybko i chowa się z tyłu. Woźnica wraca. Kicha zbiega ze schodów z jedzeniem w ręku i rozgląda się za kolegą. Woźnica zamyka bramę, chwyta lejce i odchodzi z koniem. Kicha wraca do mieszkania.
SEKWENCJA 8 Noc. Brama kamienicy. Kobieta wchodzi na podwórko wpuszczona przez dozorcę Kowalskiego. Po chwili woła go, bo na podwórku ktoś leży. Po zapaleniu światła skulony w kącie Sławek zrywa się na nogi. Kobieta pyta chłopca czego tu szuka, zastanawia się głośno, czy chce coś ukraść i grozi, że wezwie milicjanta. Sławek odpowiada, że przecież nic jej nie zrobił. Kowalski popycha go do wyjścia i każe się wynosić. Sławek, niepewny, w którą stronę pójść, rozgląda się i powłóczy nogami w przypadkowym kierunku. Gdy mija bar, zatrzymuje się na moment, żeby zajrzeć do środka przez okno. Chwilę później spotyka trzech mężczyzn, jeden z nich zaczepia go i zaciąga na wódkę. W zadymionym wnętrzu siwy brodacz gra na akordeonie, jeden z klientów śpi przy barze. Sławek siedzi przy stole z nowymi kompanami, którzy częstują go wódką. Mężczyźni wznoszą toasty, Sławek podnosi swój kieliszek i wypija do dna, krzywiąc się. Kamera panoramuje po twarzach jego zadowolonych z siebie kompanów, a chłopak opróżnia następny kieliszek. W kolejnym ujęciu pojawia się ojciec Sławka i rozmawia z innym mężczyzną, Frankiem. Wspomina, jak płakał, kiedy córka głaskała go po włosach i mówi mu, że jest smutny, na co kolega natychmiast reaguje, proponując, żeby się napili. Ojciec Sławka obejmuje go ramieniem i nazywa swoim najlepszym przyjacielem, próbuje też pocałować go w czoło, jednak kolega protestuje. Kiedy opróżniają kieliszki, przypomina sobie, co wówczas mówiła do niego córka - „tatusiu, tatusiu”. Franek w odpowiedzi śmieje się i żartuje, co rozjusza ojca Sławka. Sławek kreśli ósemki piwem, które rozlało się na blat stołu. Wypija kolejny kieliszek wódki. Jego ojciec zaczyna się awanturować. Akordeonista wciąż gra. Sławek odwraca się na krześle od pijących kompanów i obserwuje ojca atakującego Franka. Barmanka bezskutecznie próbuje przywrócić porządek. Chłopak wychodzi i wraca drogą, którą przyszedł. Na zewnątrz nadal słyszy okrzyki ojca. Włóczy się ulicami, po jego brudnej twarzy spływają łzy. Spogląda na rzeźbę zdobiącą kamienicę. Wizja Sławka: ojciec na czarnym tle, wirujące na czarnym tle kieliszki, kompani Sławka z baru patrzą w obiektyw kamery, detal kieliszka wódki, twarze innych ludzi, Sławek opróżnia kieliszek; spośród wirujących kieliszków wyłania się sylwetka młodszej siostry Sławka, dziewczynka bezgłośnie woła jego imię. Najazd kamery z planu średniego do zbliżenia jej twarzy; dwie sylwetki Kichy – Kicha testuje karty, Kicha trzyma w ręku banknot. Sławek zatrzymuje się i zasypia z twarzą opartą na dłoniach. Muzyka instrumentalna.

Słowa kluczowe:

  • ALKOHOLIK

  • ALKOHOLIZM

  • BAŁUTY - ŁÓDŹ - POLSKA

  • BAR

  • CHULIGAN

  • KAMIENICA

  • KARTY DO GRY

  • KRADZIEŻ

  • MIASTO

  • MILICJA

  • MILICJANT

  • PRZESTĘPSTWO

  • ROBOTNIK

  • SALA SĄDOWA

  • SĄD

  • WÓDKA

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję pliki cookies z tej strony
x