Informacje ogólne:

Identyfikator 
Przedstawienie_piotrusia_pana
Typ materiału 
Etiuda dokumentalna
Rok produkcji 
1979
Długość materiału 
00:12:47
Nośnik wyjściowy 
taśma 35mm
Kolor 
czarno-biały
Dźwięk 
udźwiękowiony
Uwagi 

Prawa autorskie:

Właściciele:
PWSFTviT

Profil na Filmpolski.pl:

Przedstawienie Piotrusia Pana

Opisy:

Etiuda dokumentalna poświęcona młodzieży w Zakładzie Wychowawczym nr 2 we Wrocławiu. Jednym z wychowanków jest Janusz, którego zachowanie niepokoi dyrektora placówki. Istotą filmu jest rozdźwięk pomiędzy pochwałą dzieciństwa: spontaniczności i niezależności wyrażonej w powieści „Piotruś Pan” a skostniałym systemem edukacji nastawionym na dyscyplinę i schematyzm.

Sekwencje:

Sekwencja 1 Próba przedstawienia „Piotrusia Pana” w plenerze. Kobieta, mężczyzna i chłopiec siedzą na łące. Mężczyzna wypowiada tekst mówiący o chłopcu, który nie dorasta. Wstaje wspólnie z chłopcem i podchodzi do kobiety. Mężczyzna opowiada o Piotrusiu Panie. Chłopiec uśmiecha się do kobiety. Kobieta pyta chłopca, ile ma lat. Chłopiec odpowiada, że nie wie, bo uciekł tego dnia, kiedy się urodził, ponieważ usłyszał, jak jego ojciec i matka rozmawiali o tym, kim będzie, gdy podrośnie. Chłopiec podrywa się i macha narzuconym na siebie płaszczem. Krzyczy, że nie chce być dorosły, chce być zawsze chłopcem i bawić się. Opowiada o tym, że uciekł do ogrodu i długo mieszkał z duszkami. Kobieta pyta się, czy ciągle mieszka w ogrodach,. Chłopiec chodzi wokół niej i opowiada, że teraz mieszka z chłopcami, którzy wypadli z wózków, kiedy ich matki patrzyły w inną stronę. Nikt się po nich nie zgłaszał przez siedem dni, więc chłopiec ich odesłał do Nibylandii dla zaoszczędzenia kosztów. Teraz jest ich kapitanem. Ujęcie mężczyzny. Chłopiec biega wokół kobiety. Kobieta wstaje i wspólnie z jeszcze jednym chłopcem bawią się powiewającym płaszczem. Mężczyzna przygląda się chłopcom i podbiega do nich. Grupa chłopców wspólnie bawi się tkaniną, w którą wcześniej ubrany był chłopiec . Ujęcia bawiących się chłopców. Dwóch chłopców biega ze sznurem. Trzech chłopców trzyma czwartego tak, że ten imituje latanie. Przelatują nad mężczyzną. Zabawa. muzyka z offu: Wolfgang Amadeusz Mozart, XL symfonia Czarna plansza. Biały napis: Przedstawienie Piotrusia Pana
Sekwencja 2 Uczniowie stoją w klasie przed nauczycielką. Siadają w ławkach. Zbliżenie ich twarzy. Nauczycielka pyta, jak najogólniej można określić słowo patriotyzm. Chłopcy zgłaszają się. Chłopiec, który wcześniej odgrywał rolę Piotrusia Pana, wstaje do odpowiedzi. Nauczycielka wskazuje im plakat z napisem „Patriotyzm to miłość do Ojczyzny”. Uczniowie chóralnie czytają ten napis. Zbliżenie twarzy jednego z chłopców. Jeden z chłopców się zgłasza. Nauczycielka pyta o inny wyraz zamiast patriotyzmu. Jeden z chłopców odpowiada, że partia. Inny uczeń odpowiada, że patriota. Inny uczeń wstaje, i odpowiada, że ojczyzna. Ujęcia twarzy uczniów. Nauczycielka pyta Tomka o pełną nazwę naszego państwa. Tomek odpowiada, że Polska Zjednoczona Partia Robotnicza. Nauczycielka podkreśla, że pytała o nazwę państwa. Chłopiec odpowiada, że Polska. Inny chłopiec na prośbę nauczycielki odpowiada, że Polska Rzeczpospolita Ludowa. Zbliżenie rąk nauczycielki. Nauczycielka mówi, że patriotyzm to miłość do ojczyzny oraz że patriota to człowiek, który kocha ojczyznę. Pyta uczniów o to, co to znaczy kochać ojczyznę i jakiego człowieka można nazwać patriotą. Uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi. Uczeń w ostatniej ławce odpowiada, że patriota to człowiek który ma zamiłowanie do ojczyzny i który zawsze będzie tęsknił za krajem. Detal: - podniesione w górę palce dziecka. Inny uczeń odpowiada, że to ktoś, kto wytłumaczy innej osobie, że coś źle robi, pomoże. Wstaje kolejny uczeń. Mówi, że to osoba, która pisze o ojczyźnie wiersze, a inny uczeń dodaje, że taka jak Juliusz Słowacki. Nauczycielka pyta o to, kto nie zasługuje na miano patrioty. Twarze uczniów. Jeden z uczniów odpowiada, że to ktoś kto się nie interesuje swoją ojczyzną. Nauczycielka kiwa głową. Uczniowie zgłaszają się. Powtarza słowa ucznia i prosi kolejnego ucznia o odpowiedź. Uczeń odpowiada, że patriotą nie jest osoba, która wyjedzie zagranicę i będzie opowiadał źle o Polsce. Nauczycielka prosi o odpowiedź kolejnego ucznia. Potwierdza słowa poprzednika. Zbliżenie jednego z uczniów. Inny uczeń odnosi się w swojej wypowiedzi do sytuacji pozostałych uczniów, którzy pracują społecznie dla kraju.
Sekwencja 4 Lekcja biologii. Slajd z wzgórkiem łonowym. Nauczycielka opowiada o narządach rozrodczych dziewczynek. Twarz zasłuchanego ucznia. Nauczycielka odpowiada o drugorzędnych cechach płciowych chłopca. Ujęcie twarzy ucznia. Twarz mówiącej nauczycielki. Slajd ze schematem stosunku. Nauczycielka objaśnia slajd i przerzuca kolejny. Twarz ucznia, który gryzie lusterko. Nauczycielka objaśnia uczniom slajdy. Zbliżenie twarzy jednego z uczniów. Nauczycielka przedstawia rozwój zarodka. Pokazuje slajd z kobietą w ciąży, a następnie kolejny przestawiający poród. Twarze chłopców. Slajd z noworodkiem. Ujęcie sali. Nauczycielka prosi ucznia, by zapalił światło. Nauczycielka pyta uczniów, kto już chodził z dziewczyną. Część uczniów się zgłasza. Nauczycielka pyta, kto się kochał „na zabój”. Jeden z uczniów mówi, że on wiele razy. Nauczycielka pyta uczniów, kto był zakochany. Wielu uczniów się zgłasza. Nauczycielka pyta, czy jak byli zakochani to czy uważali, ze to jest ta wielka miłość. Uczniowie odpowiadają, że nie. Zbliżenie twarzy ucznia. Nauczycielka pyta, czy wiedzą, co to znaczy mieć kontakt seksualny. Pyta ucznia o to, czy miał takie. Jeden z uczniów opowiada o całowaniu się ze starszą dziewczyną. Ujęcie uczniów. Nauczycielka pyta o to, kiedy kończy się miłość. Jeden z uczniów odpowiada, że po stosunku. Nauczycielka pyta, czy miłość polega tylko na odbywaniu stosunku. Uczniowie odpowiadają, że nie. Nauczycielka tłumaczy, że istnieją inne rodzaje miłości poza erotyczną, np. miłość do ojczyzny, miłość do psa, miłość rodzicielska i że miłość to coś więcej niż odbywanie stosunku.

Słowa kluczowe:

  • BARRIE, JAMES MATTHEW (1860-1937)

  • BIOLOGIA - STUDIA I NAUCZANIE

  • CHŁOPIEC

  • DZIECKO

  • MŁODZIEŻ

  • NAUCZYCIEL

  • OBRONA CYWILNA - STUDIA I NAUCZANIE

  • PATRIOTYZM

  • PIOTRUŚ PAN (POWIEŚĆ)

  • SZKOŁA PODSTAWOWA

  • UCZEŃ

  • ZAKŁAD WYCHOWAWCZY

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję pliki cookies z tej strony
x