Informacje ogólne:

Identyfikator 
Pytania
Typ materiału 
Etiuda dokumentalna
Rok produkcji 
1971
Długość materiału 
00:03:58
Nośnik wyjściowy 
taśma 35mm
Kolor 
czarno-biały
Dźwięk 
udźwiękowiony
Uwagi 

Prawa autorskie:

Właściciele:
PWSFTviT

Profil na Filmpolski.pl:

Pytania

Opisy:

Zapis dyskusji w klasie pomiędzy nauczycielem a nastolatkami o powinnościach obywatela wobec socjalistycznego państwa.

Sekwencje:

Sekwencja 2 Męski głos pyta, czy studia są pewną formą pożyczki wobec państwa. Siedzący przy stole profesor odpowiada na pytanie. Zaznacza, że szkoła wyższa jest bezpłatna. Ujęcie słuchających uczniów. Profesor kontynuuje, że skoro szkoła jest bezpłatna, to studenci zaciągają w jakiś sensie dług u społeczeństwa, państwa i rodziców. Słuchający uczniowie. Portret profesora. Zbliżenie jednej z uczennic. Profesor pyta, jak uczniowie widzą spłacenie takiej pożyczki. Odpowiedź jednego ze uczniów zostaje zagłuszona śmiechem. Uczniowie klasie. Jeden z uczniów wstaje. Mówi o tym, że po studiach trzeba rozpocząć staż. Zbliżenie twarzy profesora. Słuchający uczniowie. Jeden z chłopaków mówi, że staże są nisko płatne i państwo na nich zarabia. Słuchający uczniowie. Chłopak kontynuuje swoją wypowiedź. Uważa, że staż jest formą spłacenia długu. Inny chłopak się zgłasza. Zbliżenie jednego ze słuchających. Jeden z uczniów wstaje. Mówi, że bezpłatna nauka jest jednym z założeń socjalizmu i w tym wypadku mówienie o pożytkach jest niewłaściwe. Słuchający uczniowie. Zbliżenie twarzy słuchającej dziewczyny. Chłopak kontynuuje: na pewno powinni czuć wdzięczność za to, że mogą studiować bezpłatnie, ale to przecież wynika z ustroju. Zbliżenie twarzy profesora. Słuchający uczniowie. Chłopak mówi, że państwo nie rozwijałoby się, gdyby nie nacisk na oświatę. Ujęcia słuchających go osób. Portret profesora. Chłopak tłumaczy, że nigdy nie płaci się równowartości pracy danego człowieka i w związku z tym słowo pożyczka nie pasuje do tej sytuacji. Zbliżenie rąk na pulpicie. Nauczyciel pyta, czy rzeczywiście studenci nie mają żadnego zobowiązania i czy studenci nie traktują własnej, dobrze wykonywanej pracy właśnie jako spłaty długu. Klasa w planie ogólnym. Ludzie zaczynają dyskutować między sobą. Jeden z chłopaków wstaje i mówi, że jest zdziwiony, że taki problem w ogóle powstał. Ujęcia uczniów słuchających wypowiedzi kolegi. Mówiący zaznacza, że jeszcze przed wojną rzetelna praca była czymś normalnym, a teraz robi się z tego patriotyzm. Chłopak siada. Nauczyciel pyta, czy dobra praca będzie dobrą zapłatą wobec rodziców i społeczeństwa. Wstaje jeden z uczniów. Zbliżenie na jego twarz. Pyta, czy profesor podchodzi do tych spraw w ten sam sposób? Uczniowie zaczynają dyskutować między sobą. Zbliżenie twarzy profesora. Nie chce się ustosunkować do pytania. Szum głosów uczniów. Ujęcia twarzy uczniów. Uczeń zwraca uwagę, że byłoby pożyteczne, gdyby profesor również przedstawił swoje zdanie. Profesor mówi, że chyba nie zrozumiał się z uczniami. Szkolny dzwonek. Uczniowie wstają ze swych ławek. Słychać głos profesora, który chce jeszcze coś dodać. Dźwięk 100%.

Słowa kluczowe:

  • NAUCZYCIEL

  • SOCJALIZM

  • STUDENT

  • SZKOLNICTWO

  • SZKOŁA

  • SZKOŁA WYŻSZA

  • UCZEŃ

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję pliki cookies z tej strony
x