Informacje ogólne:

Identyfikator 
Rocznica
Typ materiału 
Etiuda dokumentalna
Rok produkcji 
1962
Długość materiału 
00:09:52
Nośnik wyjściowy 
taśma 35mm
Kolor 
czarno-biały
Dźwięk 
udźwiękowiony
Uwagi 

Prawa autorskie:

Właściciele:
PWSFTviT

Profil na Filmpolski.pl:

Rocznica

Opisy:

Film dokumentujący obchody osiemnastej rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Narrator dzieli się swoimi subiektywnymi refleksjami dotyczącymi pamięci o tym wydarzeniu.

Sekwencje:

SEKWENCJA 3 Widok pustej drogi, po której obu stronach znajdują się wysokie drzewa i krzewy; w oddali człowiek idący chodnikiem. Seria ujęć ukazujących cmentarz wojskowy oraz tłumy ludzi (także harcerzy) na nim zgromadzonych. Pojawiają się zbliżenia napisów na płytach nagrobnych, wszystkie nagrobki należą do młodych ludzi, którzy zginęli w Powstaniu Warszawskim. Ludzie zaczynają opuszczać cmentarz. Na zewnątrz, przy ogrodzeniu i bramie cmentarza, uliczni sprzedawcy mają swoje stoiska, gdzie handlują między innymi świeczkami i kwiatami. Monolog z offu: Narrator: „Odeszli bohaterowie. W ciszy odłożył się czas przeszły. Czas przeszły? Nie, ci ludzie przyszli powiedzieć, że nie. 1 sierpnia, godzina piąta po południu, godzina „W”, zaraz padnie salwa… honorowa. To jest 1 sierpnia 1962. Osiemnaście lat, to dużo? Tak, to bardzo dużo. Stawili się dowódcy i ich żołnierze, bardzo niepodobni do tamtych wyrostków, którzy tibi Polonia butelkami z benzyną gromili wroga, klęli ze szczenięcą brawurą, kochali życie i… ginęli… ginęli. Ci poważni mężczyźni są jakby zdziwieni swoją wizytą na cmentarzu. Nie położono ich tutaj martwych jako bohaterów, teraz obco się czują żywi. To już osiemnasty raz wracają tu, do nich. Czy wrócą za rok? Wrócą… zobaczyć siebie… bardzo innych, obcych… starszych… niepotrzebnych. Godzina „W” minęła, zostaje jeszcze dzień wspomnień… rok niepamięci. To będzie już… dziewiętnasty rok. Baloniki, świeczki, kwiaty, zabawki… nie ma zaduszkowej powagi w sierpniowe popołudnie.” Muzyka.
SEKWENCJA 7 Seria ujęć ukazujących siwego mężczyznę wędrującego przez miasto. Mija on domy, będące bunkrami w czasie powstania. W miejscu niektórych z nich znajdują się już nowe budynki. Zbliżenie przysypanych piaskiem dawnych torów kolejowych, mężczyzna idzie ich śladem. Mężczyzna zatrzymuje się przy wysokiej, przedwojennej kamienicy i spogląda w górę; następnie przenosi wzrok w lewo, na znajdujący się w oddali Pałac Kultury i Nauki. Następnie wchodzi z ciemnej bramy w podwórko otoczone zniszczonymi przez bomby murami. Zbliżenie twarzy mężczyzny przyglądającemu się otoczeniu. Dwa ujęcia ukazujące drzewa rosnące na tle gruzów i ruin budynków. Mężczyzna zatrzymuje się przy jednej ze starych kamienic. Seria ujęć ukazujących fragmenty ruin; w na każde ujęcie przypada dźwięk wystrzału. Kamera wędruje wzdłuż kolejnych ruin, w końcu wychodzi w przestrzeń, w której nie widać już śladów bombardować – w otoczeniu drzew stoją nowe bloki mieszkaniowe. Monolog z offu: Narrator: „Było nas sześciuset, doborowych, tych z akcji okupacyjnych i tych, co doszli potem. Zostało tylko sześćdziesięciu. Bzdura, tak mówi się na akademii, tego nie można opowiedzieć. Było nas. Poukrywani w bunkrach takich domów. Nie ma już takich domów. Mieliśmy wkroczyć w głąb miasta, zdobyć je ogniem i żelazem, zwyciężyć. Na tych szynach padł mały Janek, Aneczkę zdążyłem dowlec do auta, strasznie trzęsło, zmarła. To był jednak wspaniały mercedes, po gruzach getta, pod ostrzałem. Pasta, jak to dzieci mówią, śmieszny i nieładny dom. Największa jatka – dwadzieścia godzin w ataku, o ten śmieszny i nieładny dom. Cóż, dzieci nie rozumieją też, po co są takie dziwne podwórka. Obok normalnych domów. Czy tylko dzieci? Rena też nie chce więcej opóźniać urlopu przez jakąś tam rocznicę. Mąż wariat z kompleksami, innym to podobno przeszło. Tęskni za czym? Hm. Drzewa już porosły. Wygląda to dziś niewinnie, nieefektowne gruzy. Przebić się przez bank? Rozkaz. Przebić się. Wiktor, Rudy, Gustaw, Agnieszka, Groński, Staszek, Anka. Reszta się przebiła.” Muzyka organowa.

Słowa kluczowe:

  • ARMIA KRAJOWA

  • CMENTARZE WOJSKOWE

  • CMENTARZ KOMUNALNY - POWĄZKI (WARSZAWA)

  • GRÓB

  • PAŁAC KULTURY I NAUKI - WARSZAWA

  • POMNIK GLORIA VICTIS (WARSZAWA)

  • RESTAURACJA U FUKIERA (WARSZAWA)

  • WARSZAWA (POLSKA) - 1944 (POWSTANIE WARSZAWSKIE)

  • ŻOŁNIERZE - GROBY- WARSZAWA (POLSKA)

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję pliki cookies z tej strony
x