Informacje ogólne:

Identyfikator 
W_pracowni_scenografa
Typ materiału 
Etiuda dokumentalna
Rok produkcji 
1956
Długość materiału 
00:06:10
Nośnik wyjściowy 
taśma 35mm
Kolor 
czarno-biały
Dźwięk 
udźwiękowiony
Uwagi 

Prawa autorskie:

Właściciele:
PWSFTviT

Profil na Filmpolski.pl:

W pracowni scenografa część I

Opisy:

Dokumentalny portret Anatola Radzinowicza w jego pracowni scenograficznej. Ukazuje proces przygotowywania scenografii do filmu Nikodem Dyzma Jana Rybkowskiego.

Sekwencje:

SEKWENCJA 1 Ujęcie ręki szkicującej wnętrze pomieszczenia. Scenograf szkicuje przy biurku. Obraca się w stronę obiektywu. Odpowiada na pytanie narratora zza kamery, po czym kieruje się w stronę regału z książkami, z którego wyjmuje jeden z albumów. Dźwięk: Narrator z offu pyta o dekoracje filmowe. Scenograf zaznacza, że jest to bardzo rozległy temat i wymaga orientacji w historii. Prezentuje ilustracje z albumu poświęconego początkom kina. Zbliżenie na ilustracje. Kadry przedstawiające różne style w historii dekoracji filmowej: kobieta i mężczyzna siedzą na łódce, dekoracje monumentalne - starożytne budowle, dekoracje w stylu ekspresjonistycznym — kadry z filmu z Gabinet dr. Caligari, dekoracje współczesne nawiązujące do motywu maszyny i architektury, kadr z filmu Pancernik Potiomkin, kadry z ujęć plenerowych, salon, grupa osób na statku, ulica z kamienicami, zniszczona klatka schodowa. Dźwięk: Scenograf opowiada o historii dekoracji filmowej od Lumièrowskich „prymitywów” po dekoracje współczesne. Początkowo była to jedynie zastawka z namalowanym obrazem, jednak szybko zaczęto przygotowywać monumentalne dekoracje filmowe. Z czasem filmowcy zaczęli wychodzić ze zdjęciami w plener. Interesującymi motywami w historii scenografii były nawiązania do ekspresjonizmu czy współczesnego malarstwa. Najważniejsze dla dekoracji jest podporządkowanie ruchom kamery. Schemat schodów i ruchów kamery. Scenograf prezentuje na schemacie sposób, w jaki przemieszcza się kamera. Scenograf odchodzi od schematu i siada do biurka z tablicą kreślarską. Dźwięk: Scenograf tłumaczy ruchy kamery. Narrator zza kadru pyta go o prace nad projektem. Bohater odpowiada, że rozpoczyna pracę po otrzymaniu scenariusza.

Słowa kluczowe:

  • FORBERT, WŁADYSŁAW (1915-2001)

  • HISTORIA FILMU

  • HISTORIA SCENOGRAFII

  • NIKODEM DYZMA

  • PRACOWNIA

  • RADZINOWICZ, ANATOL (1911-1994)

  • RYBKOWSKI, JAN (1912-1987)

  • SCENOGRAF

  • SCENOGRAFIA

Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję pliki cookies z tej strony
x